۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

صعود به قله علم کوه تیم پزشکان

گزارش صعود تیمی از پزشکان کوهنورد ایلامی به قله4850 متری  علم کوه 

به نام آفریدگار هستی 

گزارش صعود به قله  علم کوه دومین قله بلند ایران بعد از دماوند (معروف به آلپ ایران)

هدف برنامه: صعود به  قله علم کوه  و گردشگری در منطقه کلاردشت

نوع برنامه: برنامه شامل دوقسمت

1_صعود سنگین به قله علم کوه 

2_گردشگری در منطقه کلاردشت و رود بارک تا حصار چال و یخچال 

سرپرست برنامه: دکتر محمد هادی سلمانی پور 

تاریخ اجرا: ساعت 22 روز سه شنبه مورخ 17 مرداد ماه تا پایان روز جمعه 19 مرداد 97

نام منطقه برنامه : کلاردشت،مرزن آباد، روستای رودبارک.

گروه شامل دو تیم  یک تیم هشت  نفره آماده صعود به قله و یک تیم ده نفره گردشگری 

نحوه دسترسی به روستای رودبارک: ماشین شخصی یا عمومی

🌹 در ونداربن جا برای استراحت و خواب  رزو کرده بودیم .بنابر این با ماشین شخصی تا ونداربن رفتیم. از ونداربن با ماشینهای کرایه ایِ پاترول و نیسان بسمت تنگ گلو در ارتفاع حدود۳۲۵۰( نقطه شروع صعود به حصارچال و قله علم کوه)حرکت کردیم.باحدود ۵۰ دقیقه صرف وقت

اعضای تیم  صعودکننده  به علم کوه باید چهارشنبه شب به منطقه حصار چال می رسید   و شب در آنجا کمپ می زد که به فضل خدا اینکار صورت گرفت. هر چند با تاخیر.  شب در حصار  چال چادر زدیم و خوابیدیم راس ساعت 6 صبح روز پنجشنبه با سرپرستی دکتر عباداله فلاحی  استارت حرکت بسوی قله زده شد.از رود خانه عبور کردیم، به راه پاکوپ رسیدیم. شیب اول  را پشت سر گذاشته، بعد از یکساعت و نیم به ابتدای شیب دوم که شیب تندی است رسیدیم.در اینجا بعد از صرف صبحانه و کم کردن لباس ها ،به سمت قله ادامه مسیر دادیم .

شیب تند و نفس گیر بود با دوستانی که بدلیل شب مانی در ونداربن، دیرتر صعود را شروع کردند، تماس گرفتیم.پیام دادن که شما حرکت کنید، ما خودمان را می رسانیم .راه پر پیچ و با شیب تندِ صعود را پی گرفتیم .هر چه ارتفاع می گرفتیم نفسها منقطع تر می شد و نفس کشید سخت تر،جدالِ اراده استوار همنوردان و سختی و خشونتِ پُر چالشِ مسیرِ صعود.جدالی که پیروز آن اراده همنوردان بود.  به یال رسیدیم.در آنجا هم توقفی نمودیم و بعد از استراحت کوتاهی به راه خود ادامه دادیم تا حدودی همه چیز به خوبی پیش می رفت. قله نمایان بود. دسته دسته جمعیت کوهنوردان در حال صعود و فرود بودند. با چند مرحله استراحت کوتاه بقیه مسیر را طی کردیم .خدا را شکر مه نبود و هوا مساعد. زمانیکه به قله رسیدیم بعد از استراحت کوتاهی و عکس گرفتن منتظر ماندیم تا سه نفر از همنوردان که دیرتر شروع به صعود کردند برسند .از فرصت استفاده نموده چشم و دل را راهیِ شکارِ  چشم اندازها ، نواحی زیبا و دل انگیز و چشم نواز قله شدیم .خوشبختانه هوا هم صاف  بود.از روی قله یخچال علم چال در روبرو و قله های سیاه کمان و چالون کاملا مشخص بودند .همینطور شاخک های علم کوه شکوه بسیار زیبایی را به نمایش گذاشته بودند  .

 توقف  برای ما فرصت خوبی بود در این  هوای صاف و زلال آزاد کوه  دماوند  هم قابل مشاهده بود و خودنمائی می کرد. جای دوستان خالی بود . سه همنورد دیگر هم رسیدند.نمای روی قله به قدری زیباست که دوست داشتیم ساعت ها روی قله بمانیم. اما روی قله بصورتی است که جای نشستن ندارد و خطر آفرین هم هست. زیرا سنگ ها همه ریزشی و در زیر پا و  پائین دست، دومین دیواره مرتفع ایران قرار دارد لذا دوستان همنورد باید در زمان گرفتن عکس دقت نمایند و به پرتگاه نزدیک نشوند. که خدای نخواسته اتفاقی پیش نیاید یا سنگی از زیر پا به سمت دیواره سرازیر نشود که محل صعود دیگر کوهنوردان و سنگنوردان می باشد .در هر صورت به ناچار باید با قله خدا حافظی می کردیم .بعد از استراحت و گرفتن عکس دسته جمعی راه برگشت را در پیش گرفتیم وقتی که به دو راهی رسیدیم بر خلاف میل باطنی و احساس خطر سقوط سنگ،  از  مسیر شن اسکی فرود آمدیم در حالیکه مسیر شلوغ بود و احتمال ریزش سنگ از بالا دست وجود داشت به سمت پائین در حال حرکت بودیم که ناگهان بر اثر آب شدن برف و لرزان بودن سنگها ریزش سنگ شروع شد که سنگ بزرگی بطرف یکی از همنوردان سرازیر شدکه اگر توان جسمی و آمادگی لازم نمی داشت شاهد اتفاق ناگواری می شدیم. خدا را شکر به خیر گذشت. توصیه می شود همنوردان در این فصل از این مسیر برگشت ننمایند هر چند مسیر شن اسکی با وجود برف و یخچال اطراف زیبا و تماشایی هستند اما خطرات  خاص خود را دارند . بعضی مواقع در  صورت کافی نبودن دید در این نواحی و مناطق پائین دست، گروهها مسیر اصلی را گم کرده  و دچار مشکلات خواهند شد.


حال باید به حصار چال بازگردیم. برخی کوهنوردان یک شب دیگر در حصار چال استراحت می کنند وبرخی بلافاصله با جمع آوری وسایل به سمت تنگ گلو سرازیر می شوند .ما به حصار چال برگشتیم و تیم دوم هم تشریف آورده بودند در کنار هم تا ساعت 18 ماندیم. چون با راننده برای برگشت قرار داشتیم وسائل را جمع و جور کردیم.

و بطرف پائین راه افتادیم سر ساعت مقرر به ماشین رسیدیم و راهی قرارگاه ونداربن شدیم شب را در اتاقی که قبلا رزرو نموده بودیم خوابیدیم و روز جمعه 19مرداد ماه همگی به ایلام بر گشتیم 

.باید در پایان از همه عوامل اجرایی تشکر و قدرانی نمائیم بخاطر اجرای زیبای این برنامه خوب .

از جوانا ن عزیز همراه ازبزرگان و پزشکان عزیز از پیشکسوتان ارجمند و از مسئولین تدارکات تشکر نمائیم 

از خداوند متعال آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای عزیزان خواهانیم 

شاد و سرحال و پا به کوه باشید.



۲۰ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۰۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید سعید حسینی نسب

صعود به قله یخچال همدان

🔹گزارش صعود به قله یخچال یخچال

باشگاه کوهنوردان ایلام 

🔻معرفی:

رشته کوه الوند ، تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب‌شرقی تا جنوب‌غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط‌الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می‌رسد و دارای ۶ قله اصلی (به ترتیب از شرق به غرب) کلاه‌قاضی ـ یخچال ـ کمرلرزان ـ الوند ـ کلاغ‌لان ـ دائم‌برف و قزل‌ارسلان می‌باشد.

معروف ترین قله یخچال با ۳۸۵۰ متر ارتفاع می باشد.

دره مرادبیگ ، بزرگ‌ترین درهٔ کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد.

مسیر اصلی صعود به قله :

دره مرادبیگ ، کمپ صاحب الزمان(عج)

🔻 شرح برنامه :

در روز پنجشنبه 11 / 05 / 97 با یک دستگاه اتوبوس بوس و چهار دستگاه ماشین سواری از ایلام بطرف همدان حرکت کردیم.

بعداز رسیدن به همدان با یکی از دوستان و همنوردان خوب همدانی به نام آقای عسلی هماهنگی نمودیم و با همراهی ایشان  به ابتدای دره مراد بیگ رسیدیم با توقف اتوبوس کوله ها را بر دوش گرفتیم وحرکت از دره مرادبیگ اغاز کردیم.


بعداز پیمودن راه بین باغها به  روستای مرادبیگ رسیدیم. دره مرادبیگ یکی از زیباترین روستاهای همدان است در انتهای دره که آثار یک روستای قدیمی دیده میشه در کنار رودخانه  کمپ زدیم وشب در آنجا استراحت کردیم 

ساعت چهار صبح جمعه بیدار باش و ساعت پنج  بسمت قله حرکت کردیم. بعداز پیمایش راه پاکوپ به دوراهی میرسیم که سمت راست به تاریک دره وسمت چپ دره منتهی به قله است.درمسیر،چشمه ای برای تهیه آب وجوددارد.

ازکناررودخانه کوچک وازپاکوب مشخص بسمت قله حرکت نمودیم .درسمت چپ وآنطرف رودخانه جان پناه فلزی وجوددارد،که گنجایش ۱۰نفر را دارد .ودرشرایط بحرانی بسیارمفیداست.

وادامه مسیر دادیم اما از آنجا به بعد شیب تند  هزار پیچ شروع میشود و به پناهگاه رسیدم

بعدازخوردن میان وعده ای و صرف چای و رفع خستگی حدود ساعت ده بطرف قله براه افتادیم 

بعد از گذشت یک ساعت به قله رسدیم شلوغ بود که حتی فرصت عکس گرفتن نمی دادند تا ساعت 11 روی قله بودیم  از قله که بسمت جنوب بایستیم درروبرو شهرتویسرکان،قلل اردک مردک،تخت سلیمان، کمرلرزان،الوند،کلاغلان، الوند،قزل ارسلان  مشاهده میشود.


بعد از گرفتن عکس از همان مسیر برگشت  نمودیم به پناهگاه برگشتیم تا  محل کمپ پیمودیم و ناهار را در سایه درختان صرف نمودیم ویک برنامه زیبا و بیاد ماندی دیگر در خاطرات همنوردان رقم خورد و حدود ساعت چهار روز جمعه دوازدهم مرداد ما در میدان مرادبیگ سوار بر اتوبوس شده و راهی ایلام شدیم.

۱۶ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید سعید حسینی نسب