🔹گزارش صعود به قله یخچال یخچال

باشگاه کوهنوردان ایلام

🔻معرفی:

رشته کوه الوند ، تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب‌شرقی تا جنوب‌غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط‌الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می‌رسد و دارای ۶ قله اصلی (به ترتیب از شرق به غرب) کلاه‌قاضی ـ یخچال ـ کمرلرزان ـ الوند ـ کلاغ‌لان ـ دائم‌برف و قزل‌ارسلان می‌باشد.

معروف ترین قله یخچال با ۳۸۵۰ متر ارتفاع می باشد.

دره مرادبیگ ، بزرگ‌ترین درهٔ کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد.

مسیر اصلی صعود به قله :

دره مرادبیگ ، کمپ صاحب الزمان(عج)

🔻 شرح برنامه :

در روز پنجشنبه 11 / 05 / 97 با یک دستگاه اتوبوس بوس و چهار دستگاه ماشین سواری از ایلام بطرف همدان حرکت کردیم.

بعداز رسیدن به همدان با یکی از دوستان و همنوردان خوب همدانی به نام آقای عسلی هماهنگی نمودیم و با همراهی ایشان  به ابتدای دره مراد بیگ رسیدیم با توقف اتوبوس کوله ها را بر دوش گرفتیم وحرکت از دره مرادبیگ اغاز کردیم.

بعداز پیمودن راه بین باغها به  روستای مرادبیگ رسیدیم. دره مرادبیگ یکی از زیباترین روستاهای همدان است در انتهای دره که آثار یک روستای قدیمی دیده میشه در کنار رودخانه  کمپ زدیم وشب در آنجا استراحت کردیم

ساعت چهار صبح جمعه بیدار باش و ساعت پنج  بسمت قله حرکت کردیم. بعداز پیمایش راه پاکوپ به دوراهی میرسیم که سمت راست به تاریک دره وسمت چپ دره منتهی به قله است.درمسیر،چشمه ای برای تهیه آب وجوددارد.

ازکناررودخانه کوچک وازپاکوب مشخص بسمت قله حرکت نمودیم .درسمت چپ وآنطرف رودخانه جان پناه فلزی وجوددارد،که گنجایش ۱۰نفر را دارد .ودرشرایط بحرانی بسیارمفیداست.

وادامه مسیر دادیم اما از آنجا به بعد شیب تند  هزار پیچ شروع میشود و به پناهگاه رسیدم

بعدازخوردن میان وعده ای و صرف چای و رفع خستگی حدود ساعت ده بطرف قله براه افتادیم

بعد از گذشت یک ساعت به قله رسدیم شلوغ بود که حتی فرصت عکس گرفتن نمی دادند تا ساعت 11 روی قله بودیم  از قله که بسمت جنوب بایستیم درروبرو شهرتویسرکان،قلل اردک مردک،تخت سلیمان، کمرلرزان،الوند،کلاغلان، الوند،قزل ارسلان  مشاهده میشود.

بعد از گرفتن عکس از همان مسیر برگشت  نمودیم به پناهگاه برگشتیم تا  محل کمپ پیمودیم و ناهار را در سایه درختان صرف نمودیم ویک برنامه زیبا و بیاد ماندی دیگر در خاطرات همنوردان رقم خورد و حدود ساعت چهار روز جمعه دوازدهم مرداد ما در میدان مرادبیگ سوار بر اتوبوس شده و راهی ایلام شدیم.