گزارش برنامه صعود به قله خلنو تهران

موقعیت جغرافیائی:

خلنو، قله‌ای با ارتفاع ۴۳۷۵ متر است که در منطقه البرز مرکزی واقع شده است و بلندترین قله استان تهران است. خلنو و آزادکوه، هر دو حدود ۴۳۷۵ متر ارتفاع داشته و پس از قله دماوند و قله علم کوه سومین و چهارمین قلل مرتفع البرز مرکزی به شمار می‌روند.

قله خلنو در قلب رشته کوه های البرز مرکزی و در شمال روستای لالون (از توابع فشم) و منتهی الیه دره وارنگرود  قرار دارد. قله خلنو واقع در شمال شمشک و رودبار قصران، از شمال به دره رودخانه وارنگه‌رود، از شرق به دشت لار (محدوده‌ی لواسانات) و از غرب به‌وسیله خط‌الرأس هرزه‌کوه به منطقه دره رودخانه کرج متصل می‌گردد و از هر سو دارای شیب‌های تندی است. این قله سرچشمه اصلی رودخانه وارنگرود بوده که سرچشمه و منبع اصلی دریاچه سد کرج می‌باشد.

مبدأ صعود به قله خلنو :

دسترسی به قله خلنو معمولاً از طریق یکی از سه راه زیر انجام می‌گیرد:
 ۱- عمومی‌ترین مسیر از طریق طریق روستای لالون (ارتفاع ۲۴۰۰ متر) به گردنه ورزاب، قله‌های برج و خلنو کوچک

۲- از طریق روستای شمشک (۲۶۰۰ متر) به قله سرک چال، برج و خلنو کوچک.

 ۳- از طریق دره وارنگه رود و دریاچه خلنو.
پس از گذر از فشم و سه‌راهی لالان، به روستای لالان و میدان اصلی روستا می‌رسیم که مبدا شروع برنامه است.

درباره روستای لالان (لالون) :

لالان یا لالون از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران است. به علت وجود گل‌های لاله، به این روستا لالگون، یا لالون گفته می‌شود، و دارای چشمه آب گازدار طبیعی که بومی‌های روستا به آن چشمه تلخاب می‌گویند. تورهای گردشگری زیادی برای بازدید از آبشار به منطقه می‌آیند.

چشم‌انداز قله:

آزاد کوه – شمال و شمال شرق  -  دره وارنگه‌رود  -  خط‌الراس سرکچال  -  جانستون

پوشش گیاهی:

گون، گلپر، لاله، شقایق، زرشک، سیرک، لوچک، گزنه، و... نام برد.

پرندگانی همچون عقاب طلایی، هما، کبک، دری، چکاوک، هدهد و حیواناتی مانند گراز، قوچ، میش، کل و بز، خرس قهوه‌ایی، گرگ و ... در این منطقه یافت می شوند.

وضعیت  جوی در روز اجرای برنامه:

تمام روز آسمان صاف و آفتابی  بود و وزش باد قابل توجهی هم داشتیم.

وضعیت آب در منطقه:

از ابتدای مسیر رودخانه وجود دارد که به دلیل دام و چندین گوسفندسرا استفاده از این آب توصیه نمی‌شود.

چشمه تلخ‌آب در میان مسیر (قبل از آبشار) که به دلیل طعم و مزه ناخوشایند قابل آشامیدن نیست ولی چشمه های کوچک دیگری در مسیر وجود دارد.
بعد از آبشار و قبل از گردنه یک چشمه گوارا وجود دارد. (از روستا این نقطه حدودا بین 3 تا ۴ ساعت پیمایش مسیر داریم)

وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه:

تقریبا بعد ازاولین  آبشار (چند پیچ بالاتر از روستا و گاهی اوقات بالای قله )دیگر آنتن‌دهی موبایل نداریم

شرح برنامه :

روز چهار شنبه چهارم تیر ماه نود و نه ساعت پنج و سی دقیقه صبح به اتفاق سه نفر از اعضای باشگاه  کوهنوردان ایلام ویک نفر مهمان از سایر باشگاهها به قصد قله خلنو بام استان تهران با یک دستگاه سواری شخصی ایلام را به مقصد تهران ترک کردیم.
پس از عبور از استانهای کرمانشاه .همدان و مرکزی حوالی ساعت یک بعد از ظهر در بیست کیلومتری تهران ودر مجاورت شهر رباط کریم نهار را سرو ولختی استراحت کردیم سپس مسیر را ادامه داده و حدود ساعت دو بعد از ظهر در اتوبان ازادگان دوستمون که از کوهنوردان تهران بود به ما ملحق شد .بعد از عبور از اتوبان ازادگان و اتوبان شهید یاسینی وارد اتوبان شهید باقری و سپس جاده لشکرک شدیم ادامه مسیر را تا نزدیکی لواسان و سپس جاده اوشان فشم شدیم . پس از طی مسیربه روستای زایگان( زاگون) وسپس سمت چپ بسوی روستای لالان( لالون) ادامه مسیر دادیم.باتوجه خلوتی نسبی روستا و ساعات گرم روز خوشبختانه با ماشین تا انتهای روستا ادامه مسیر داده حدود ساعت چهار بعد از ظهر کوله ها را بسته بعد از استراحتی مختصر روستا را به مقصد ابشار محل کمپ و اطراق کوهنوردان ترک کردیم.

 

 


در ابتدای مسیر ناچارا چند بار از رودخانه عبورکردیم وتا حدودی کفشهایمان خیس شد سپس ادامه دادیم تا نزدیکی اولین محل گوسفند سراها در انجا در کنار یک چشمه  وضو ساخته و نماز ظهر و عصر را خواندیم و بعد از پانزده دقیقه مسیر را ادامه داده که در مسیر آبشارهای کوچکی دراطراف مسیر جلوگری میکردن و خستگی کوله هارو از تن میرهانیدن .

حدود ساعت شش و بیست دقیقه ابشار زیبا را در مقابل نمایان شد.خوشبختانه سایه کوهای بلند مانع تابش مستقیم افتاب بود بعد از مختصری استراحت چادر ها را بر پا کردیم .با توجه به اینکه هیچکدام از اعضا قبلا خلنو را صعود نکرده بودیم با مشورت و از طریق دنبال کردن مسیر پا کوب که در امتداد شمالی مسیرجریان اب ابشار بود مسیر فردا را مشخص کردیم .


هر چند دوستانی از قبل مسیر را از روی نقشه برای ما توضیح داده بودند 
حدود ساعت هشت غذاها را گرم و به اتفاق همراهان شام خوردیم .
و سپس وضو ساخته نماز خواندیم و ساعت نه شب خوابیدیم(قابل ذکراست که در دل شب و آن آسمان صاف و آبی ستارگان بسیارزیبا و چشمک پرانی میکردن و کهکشان ها بخوبی نمایان بودن . صدای آب رودخانه که از کنار چادرها عبور میکرد در دل این شب برای همنوردان لالایی میخواند).
روز پنجشنبه ساعت چهار و بیست دقیقه بیدار و بعد از خوردن صبحانه ای مختصر وخواندن نماز صبح ساعت چهار و پنجاه دقیقه صعود را اغاز و از مسیری که غروب روز قبل شناسایی کرده بودیم که البته پاکوب هم کاملا مشخص بود ادامه دادیم

 


ساعت شش و بیست دقیقه به بالای کاسه رسیدیم. این قسمت از صعود شیب نسبتا سختی داشت .در بالای کاسه مختصری تنقلات و چای سرو و سپس استراحت کردیم.


در این مکان  مسیر به دو طریق قابل ادامه است یکی مسیر تیغه ژاندارک و دیگری یخچال سمت راست و شرق تیغه 
با توجه به وجود باد و نداشتن کارگاه و اینکه هیچکدام از همران قبلا به خلنو صعود نکرده بودیم .و توصیه دوستان که بدون کارگاه از مسیر ژندارک عبور ممکن نیست ما مسیر شرق تیغه و یخچال را که پوشیده از برف بود ادامه دادیم  وحدود نیم ساعت بعد در زیر قله و یال منتهی به قله قرار گرفتیم....در اینجا هم دو مسیر پاکوب از داخل برفها خودنمایی می کرد یک مسیر ادامه همان مسیر تیغه ژاندارک که از سمت جنوب به قله می رسید که کوتاهتر بود اما نقاب برفی سر یال و لیز بودن برف که هنوز گرم نشده بود ما را بر ان داشت که از مسیر سنگلاخ منتهیالیه سمت راست که ّدرست از زیر قله در می امد ادامه مسیر بدهیم و از این مسیر حدود ساعت هشت و سی دقیقه هر پنج کوهنورد در کمال ارامش و با اراده ای پولادین خود را بر بام استان تهران خلنو عظیم دیدم .بعد از دعا و نیایش و سرو صبحانه و عکسهای یادگاری و با توجه به باد نسبتا شدید حدود ساعت نه و سی دقیقه از یال جنوبی برگشت را ادامه و چون برفها نرم شده بوددند از داخل یخچال با احتیاط پایین امدیم و در گردنه مشرف به ابشار و کمپ استراحت کردیم در اینجا اولین گروهای همنورد را دیدیم که تازه از راه رسیدن .

چون وقت داشتیم در اینجا بیش از حد معمول استراحت کرده سپس از شیب تند پایین امده حدود ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه به کمپ رسیدیم .بعد از استراحت و سرو چای و تنقلات چادرها راجمع کرده مسیر برگشت 

به سمت روستای لالون را در پیش گرفتیم و حدود ساعت دو بعد از ظهر به روستا رسیدیم .و یک صعود خاطره انگیز دیگر را با اتکال به خداوند متعال پشت سر گذاشتیم..
سرپرست برنامه ..سید سعید حسینی نسب
راهنما و سر قدم .فتاح کمری .عقب دار برنامه..عبدالسلام فیض اللهی

گزارش از : فتاح کمری