۳ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

آبشار تختان


آبشار تختان در روستای تختان واقع در دامنه جنوبی کبیرکوه در 40 کیلومتری شمال غرب شهرستان آبدانان قرار دارد. از روستای تختان تا آبشار مذکور نیازمند صرف حدود یک ساعت پیاده‌روی با یک شیب ملایم است. آبشار تختان از جنوب کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد و دارای آب زلال، خنک و قابل شرب می‌باشد.  و در ارتفاع 60 متری آبشار زیبایی را به وجود می‌آورد.
آبشار چپی راسی یا همان آبشار تختان در موقعیت جغرافیایی N331032 E470355 در استان ایلام واقع است.
ارتفاع تقریبی این مجموعه
 آبشار حدود ۱۳۵ متر است و بلندترین آبشار آن در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد. سرچشمه آب آبشار حدود دویست متر بالاتراست که برای آب شرب روستاهای منطقه قسمتی از آن لوله کشی شده است. بهترین ماه صعود به آبشار در ابتدای سال و ماه های اردیبهشت و خرداد است.
از شهر ایلام در مسیر ملکشاهی و شهر میمه مرکز بخش سراب میمه ، بعد از گذشتن از شهرمیمه به طرف روستای گوراب علیا، به روستای تختان می رسید. جمعا مسافتی نزدیک به ۱۱۰ کیلو متر را باید طی کرد تا به روستای تختان رسید. بسته به نوع خودرو ، زمانی بین دو تا دو و نیم ساعت برای رسیدن به روستای مذکور لازم است. آبشار تختان از جنوب کبیرکوه سر چشمه می گیرد. چپی و راسی اشاره به دو آبشار جدا گانه دارد که به فاصله حدود ۵۰۰ متر و در یک ارتفاع از هم قرار دارند.
آبشار چپی در سمت چپ این آبشار (از نمای چنوب به شمال) قرار گرفته است. البته از آبشار چپی فقط آثار آن باقی مانده است و آب آن به یک طرف منحرف شده و از حالت آبشار خارج شده است ولی هنوز درختان انار و انجیر کمی باقی مانده است ولی به نظر میرسد که دبی آب خروجی بیشتر باشد.



۳۱ تیر ۹۷ ، ۲۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید سعید حسینی نسب

صعود به قله دماوند








۳۰ تیر ۹۷ ، ۲۳:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید سعید حسینی نسب

قله قاش مستان دنا

صعود به بلندترین قله دنا (قاش مستان به ارتفاع 4459 متر )

در اجرای برنامه تنظیمی انجمن و باشگاه کوهنوردان ایلام در مورخه پنجم تا هشتم تیر ماه نود و هفت برنامه صعود به قله قاش مستان بلندترین قله دنا و جزء سی و یک قله طرح سیمرغ داشتیم .

می دانیم رشته کوه بزرگ زاگرس آبادانی را از شمال غرب تا جنوب شرق به ایران هدیه داده است(صعود به قله قاش مستان دنا). دنا، زردکوه و اشترانکوه این سه مجموعه چهارهزاری های زاگرس بهشتی زیباست برای عاشقان طبیعت که کوهنوردان را از سراسر ایران به سوی خود فرا می خواند. اوایل تیر ماه (5 و 6 و 7 )است و آثار برف های سهمگین زمستان در جبهه شمالی دنا هنوز مشهود است. شناخته شده ترین و شاید ساده ترین راه صعود به قله قاش مستان از روستای خفر پادنا شروع می شود. ما ساعت 20 روز سه شنبه با یکدستگاه اتوبوس vip /نفره25و یکدستگاه ماشین سواری که 3 نفر بودن از میدان شهدا عازم منطقه مورد نظر شدیم تعداد ما جمعا 27 نفر بود که روز چهارشنبه 6 تیر ماه 97 بعد از پیمایش هیجده ساعت جاده پر وپیچ و خم مسیر ایلام تا روستای خفر راس ساعت چهار به روستا رسیدیم از روستا دو مسیر به جان پناه وجود دارد. مسیر سمت چپ کوه دژ که مسیر ساده تر و کوتاه تر است و مسیر سمت راست کوه دژ یا مسیر آبشار، که طولانی تر ولی باصفا تر است. ما مسیر دوم را (یعنی آبشار )انتخاب کردیم خستگی مسیر طولانی و یک شبانه روز در اتوبوس بودن تا حدود انرژی ما را گرفته بود با وجود این مسیر دره آبشار را در پیش گرفتم وقتمان کم بود و زیبایی مسیر بسیار مجال عکس گرفتن نداد فقط عکاس تیم چند قطعه را ثبت نمود با کوله های سنگین حدود ساعت بیست و سی دقیقه بعد از عبور از بوون جوب و آبشار به محل کمپ رسیدیم.

همنوردانی از مناطق دیگر در کمپ بودند وجا برای تعداد ما نبود. در حوالی کمپ سریع چادرها را برپا نمودیم و ترتیب شامی دادیم نظر به اینکه صبح روز پنجشنبه 7تیر بنای فتح قله را داشتیم مجبور بودیم زود بخوابیم .
اما متاسفانه کوهنوردانی که تازه می رسیدن با سر وصدا نگذاشتن خواب راحتی داشته باشیم .صبح روز پنجشنبه ساعت 4 بیدار شدیم و ساعت 5صبح بعد از صرف صبحانه و جمع و جور کردن کوله ها براه افتادیم.


بعد از حدود 6 ساعت عبوراز مسیر سنگلاخی ودره مورگل و یخچالها به یخچال بزرگ و پر برف قاش مستان رسیدیم بسختی از این یخچال عبور کردیم حال بعضی از بچه ها مساعد نبود و حرکت به کندی صورت می گرفت به زیر قله قاش مستان رسیدیم بچه ها روحیه گرفتن هر چند مسیر پر شیب تر می شد و جی پی اس ارتفاع را بالای چهار هزار متر نشان می داد اما نمای قله امید ها را افزون می نمود .کم کم هوا سرد تر می شد و باد می وزید باد گیرها را پوشیدیم و به راه خود ادامه دادیم مناظر اطراف و عبور کل و بز از روی صخره ها چند لحظه ای ما را مشغول نمودند به بهانه آنها چند لحظه ای استراحت کردیم .


و ادامه مسیر دادیم حدود ساعت 12 و سی دقیقه به قله رسیدیم خداوند متعال را شاکر شدیم و چند قطعه عکس گرفتیم و مسیر برگشت را در پیش گرفتیم تلاش ما این بود که قبل از تاریکی هوا به کمپ برسیم چون بنا داشتیم به روستا ی خفر برگردیم خدا را شکر از همان مسیر رفت ساعت 17 به محل کمپ رسیدیم و چند لحظه ای استراحت کردیم و چای و ناهاری صرف نمودیم و از مسیر دره کوه دژ که مسیری کوتاه تره برگشتیم .با یکی از مردم روستا هماهنگی نمودیم و شام در محل زیبایی که بصورت خانه باغ ترتیب داده بود خوردیم و ساعت یازده شب بطرف ایلام برگشتیم .شب در ماشین خوابیدیم و حدود ساعت 17 روز جمعه هشتم تیرماه به ایلام رسیدیم .



در پایان باید از سرپرست صبور برنامه جناب آقای مهندس جمشیدی تشکر نمایم همچنین از دیگر عوامل برنامه که با

متانت و همراهی خود سعی نمودند که صعود خوبی داشته باشیم .

با تشکر فراوان

باقر رحمانی

باشگاه کوهنوردان ایلام

97/04/8


۰۹ تیر ۹۷ ، ۱۴:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید سعید حسینی نسب