صعود به بلندترین قله دنا (قاش مستان به ارتفاع 4459 متر )

در اجرای برنامه تنظیمی انجمن و باشگاه کوهنوردان ایلام در مورخه پنجم تا هشتم تیر ماه نود و هفت برنامه صعود به قله قاش مستان بلندترین قله دنا و جزء سی و یک قله طرح سیمرغ داشتیم .

می دانیم رشته کوه بزرگ زاگرس آبادانی را از شمال غرب تا جنوب شرق به ایران هدیه داده است(صعود به قله قاش مستان دنا). دنا، زردکوه و اشترانکوه این سه مجموعه چهارهزاری های زاگرس بهشتی زیباست برای عاشقان طبیعت که کوهنوردان را از سراسر ایران به سوی خود فرا می خواند. اوایل تیر ماه (5 و 6 و 7 )است و آثار برف های سهمگین زمستان در جبهه شمالی دنا هنوز مشهود است. شناخته شده ترین و شاید ساده ترین راه صعود به قله قاش مستان از روستای خفر پادنا شروع می شود. ما ساعت 20 روز سه شنبه با یکدستگاه اتوبوس vip /نفره25و یکدستگاه ماشین سواری که 3 نفر بودن از میدان شهدا عازم منطقه مورد نظر شدیم تعداد ما جمعا 27 نفر بود که روز چهارشنبه 6 تیر ماه 97 بعد از پیمایش هیجده ساعت جاده پر وپیچ و خم مسیر ایلام تا روستای خفر راس ساعت چهار به روستا رسیدیم از روستا دو مسیر به جان پناه وجود دارد. مسیر سمت چپ کوه دژ که مسیر ساده تر و کوتاه تر است و مسیر سمت راست کوه دژ یا مسیر آبشار، که طولانی تر ولی باصفا تر است. ما مسیر دوم را (یعنی آبشار )انتخاب کردیم خستگی مسیر طولانی و یک شبانه روز در اتوبوس بودن تا حدود انرژی ما را گرفته بود با وجود این مسیر دره آبشار را در پیش گرفتم وقتمان کم بود و زیبایی مسیر بسیار مجال عکس گرفتن نداد فقط عکاس تیم چند قطعه را ثبت نمود با کوله های سنگین حدود ساعت بیست و سی دقیقه بعد از عبور از بوون جوب و آبشار به محل کمپ رسیدیم.

همنوردانی از مناطق دیگر در کمپ بودند وجا برای تعداد ما نبود. در حوالی کمپ سریع چادرها را برپا نمودیم و ترتیب شامی دادیم نظر به اینکه صبح روز پنجشنبه 7تیر بنای فتح قله را داشتیم مجبور بودیم زود بخوابیم .
اما متاسفانه کوهنوردانی که تازه می رسیدن با سر وصدا نگذاشتن خواب راحتی داشته باشیم .صبح روز پنجشنبه ساعت 4 بیدار شدیم و ساعت 5صبح بعد از صرف صبحانه و جمع و جور کردن کوله ها براه افتادیم.

بعد از حدود 6 ساعت عبوراز مسیر سنگلاخی ودره مورگل و یخچالها به یخچال بزرگ و پر برف قاش مستان رسیدیم بسختی از این یخچال عبور کردیم حال بعضی از بچه ها مساعد نبود و حرکت به کندی صورت می گرفت به زیر قله قاش مستان رسیدیم بچه ها روحیه گرفتن هر چند مسیر پر شیب تر می شد و جی پی اس ارتفاع را بالای چهار هزار متر نشان می داد اما نمای قله امید ها را افزون می نمود .کم کم هوا سرد تر می شد و باد می وزید باد گیرها را پوشیدیم و به راه خود ادامه دادیم مناظر اطراف و عبور کل و بز از روی صخره ها چند لحظه ای ما را مشغول نمودند به بهانه آنها چند لحظه ای استراحت کردیم .

و ادامه مسیر دادیم حدود ساعت 12 و سی دقیقه به قله رسیدیم خداوند متعال را شاکر شدیم و چند قطعه عکس گرفتیم و مسیر برگشت را در پیش گرفتیم تلاش ما این بود که قبل از تاریکی هوا به کمپ برسیم چون بنا داشتیم به روستا ی خفر برگردیم خدا را شکر از همان مسیر رفت ساعت 17 به محل کمپ رسیدیم و چند لحظه ای استراحت کردیم و چای و ناهاری صرف نمودیم و از مسیر دره کوه دژ که مسیری کوتاه تره برگشتیم .با یکی از مردم روستا هماهنگی نمودیم و شام در محل زیبایی که بصورت خانه باغ ترتیب داده بود خوردیم و ساعت یازده شب بطرف ایلام برگشتیم .شب در ماشین خوابیدیم و حدود ساعت 17 روز جمعه هشتم تیرماه به ایلام رسیدیم .

در پایان باید از سرپرست صبور برنامه جناب آقای مهندس جمشیدی تشکر نمایم همچنین از دیگر عوامل برنامه که با

متانت و همراهی خود سعی نمودند که صعود خوبی داشته باشیم .