اجرای برنامه تیم پزشکان به کویر مصر 

کویر مصر کجاست؟ 

مصر (نام‌های قبلی: چاه‌دراز، کلاته یوسف، مزرعه یوسف)، روستایی است از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان. این روستا در دشت کویر ایران و در چهل و پنج  کیلومتری شرق جندق و در شصت  کیلومتری شمال خور قرار دارد. روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود شش کیلومتر واقع شده‌اند. این روستا یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران به‌حساب می‌آید و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردان آشناست. بخشی از فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک در این روستا شکل گرفته‌است.

علت وجود نام یوسف در نام سابق این روستا این است که چندین سال پیش بنیانگذار این روستا فرد سرمایه‌داری به نام یوسف بوده است. او به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخته است. عمر این روستا شاید بیشتر از 100 سال نباشد، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند تا آنکه قناتهای روستا خشک و کم آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی کرد. چند سال بعد از بهره‌برداری از این چاه، دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پائین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را حفر کرد به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را «چاه دراز» نامیدند.

 اکنون گردشگران زیادی از این روستا دیدن می‌کنند به نحوی که اکنون این روستا یکی از مقاصد مهم طبیعتگردی در ایران به شمار می‌آید.

زمان سفر برای بازدید از  کویر مصر چه فصلی از سال است؟

 سفر به این روستا معمولا از اوایل مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان زمستان و حتی نوروز ادامه می‌یابد. 

جاذبه‌های اطراف  کویر مصر کدامند؟

از دیدنیهای اطراف این روستا میتوان به چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رملهای ماسه ای اطراف روستا اشاره کرد. علت نامگذاری این منطقه به سلکنون، سیل ویرانگر سال 1355 روستای مصر بوده است که در این منطقه دریاچه عظیمی ایجاد کرده است. لغت سلکنون ساده شده لغت سیل کنون است که به این منطقه اتلاق می گردد.

منطقه امیر آباد در فاصله 2 کیلومتری روستا دارای تپه های شنی و پوشش گیاهای غنی از درختچه های گز و تاق و نخلهای زیباست که مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده.روستای فرحزاد در شمال روستای مصر دارای نخلستانهای زیبا می باشد که توسط شنهای روان محصور گشته است.