آبشار تختان در روستای تختان واقع در دامنه جنوبی کبیرکوه در 40 کیلومتری شمال غرب شهرستان آبدانان قرار دارد. از روستای تختان تا آبشار مذکور نیازمند صرف حدود یک ساعت پیاده‌روی با یک شیب ملایم است. آبشار تختان از جنوب کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد و دارای آب زلال، خنک و قابل شرب می‌باشد.  و در ارتفاع 60 متری آبشار زیبایی را به وجود می‌آورد.
آبشار چپی راسی یا همان آبشار تختان در موقعیت جغرافیایی N331032 E470355 در استان ایلام واقع است.
ارتفاع تقریبی این مجموعه
 آبشار حدود ۱۳۵ متر است و بلندترین آبشار آن در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد. سرچشمه آب آبشار حدود دویست متر بالاتراست که برای آب شرب روستاهای منطقه قسمتی از آن لوله کشی شده است. بهترین ماه صعود به آبشار در ابتدای سال و ماه های اردیبهشت و خرداد است.
از شهر ایلام در مسیر ملکشاهی و شهر میمه مرکز بخش سراب میمه ، بعد از گذشتن از شهرمیمه به طرف روستای گوراب علیا، به روستای تختان می رسید. جمعا مسافتی نزدیک به ۱۱۰ کیلو متر را باید طی کرد تا به روستای تختان رسید. بسته به نوع خودرو ، زمانی بین دو تا دو و نیم ساعت برای رسیدن به روستای مذکور لازم است. آبشار تختان از جنوب کبیرکوه سر چشمه می گیرد. چپی و راسی اشاره به دو آبشار جدا گانه دارد که به فاصله حدود ۵۰۰ متر و در یک ارتفاع از هم قرار دارند.
آبشار چپی در سمت چپ این آبشار (از نمای چنوب به شمال) قرار گرفته است. البته از آبشار چپی فقط آثار آن باقی مانده است و آب آن به یک طرف منحرف شده و از حالت آبشار خارج شده است ولی هنوز درختان انار و انجیر کمی باقی مانده است ولی به نظر میرسد که دبی آب خروجی بیشتر باشد.